Selasa, 10 November 2015

Garam Terapi - Dari Sejarah untuk Pendekatan Moden

Garam Terapi - Dari Sejarah untuk Pendekatan Moden

Asal-usul terapi garam dusta di Timur dan Eropah Tengah dan boleh dikesan kembali ke abad ke-19 pertengahan, apabila seorang pegawai kesihatan Poland, Dr. Felix Boczkowski, perasan bahawa pekerja lombong garam tidak pernah jatuh sakit dengan apa-apa penyakit paru-paru.

Sejak itu, ramai sanatoriums garam telah diukir di dalam gunung garam di seluruh Timur dan Eropah Tengah (Carpathians), beratus-ratus kaki dibawah permukaan, khusus untuk pesakit asma dan pesakit yang mempunyai penyakit paru-paru dan alahan.

Rawatan penyakit pernafasan melalui penyedutan denda zarah garam batu dan ion negatif natrium klorida, di dalam gua garam atau lombong garam, dipanggil Speleotherapy.

Speleotherapy telah diiktiraf sebagai rawatan pelengkap berkesan untuk pesakit dengan pelbagai bentuk penyakit paru-paru kronik dan dilindungi oleh Kementerian Kesihatan di negara-negara Eropah.

Dengan rawatan biasa, pesakit akan tinggal di dalam gua garam sehingga 8 jam setiap hari, bernafas dalam zarah garam halus dan ion negatif garam (natrium klorida). Rawatan lengkap terdiri dalam sekurang-kurangnya 4 jam setiap hari, selama 10-12 hari dan mengulangi 2 atau 3 kali setahun.

Speleotherapy membuat permintaan yang besar pada masa pesakit. Lombong garam tidak mudah bagi kebanyakan orang dan jumlah kos termasuk perjalanan dan penginapan - ia boleh menjadi sangat mahal.

Penyakit pernafasan di seluruh dunia - Statistik:

Berterusan pencemaran yang semakin meningkat yang menyebabkan peningkatan berkadar langsung dalam bilangan orang yang mempunyai masalah pernafasan, terutamanya kanak-kanak.

Penyakit pernafasan kronik seperti asma, COPD dan Rinitis Alergi, kini beban utama penyakit di seluruh dunia.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, asma kini merupakan masalah kesihatan awam yang serius dengan hampir 300 juta penghidap di seluruh dunia; Juga, di bawah naungan COPD - yang merangkumi semua penyakit paru-paru kronik, bronkitis kronik dan emphysema - lebih daripada 210 juta penghidap di seluruh dunia, dengan meramalkan bahawa COPD akan menjadi penyebab ketiga kematian di seluruh dunia pada tahun 2030.

Salt Therapy - Pendekatan Moden

Berdasarkan statistik, ia adalah jelas bahawa terdapat keperluan yang besar bagi kaedah yang lebih baik terapi garam, yang kedua-duanya mudah untuk digunakan dan berkesan.

Pendekatan pertama datang dari Rusia, di mana banyak penyelidikan ke atas terapi garam yang telah dilakukan dan di mana Halotherapy telah dibangunkan, pada 1980-an.

Di kawasan-kawasan di mana lombong garam tidak ada, bilik khas (kamar halo atau bilik garam) telah dibina untuk menghasilkan persekitaran lombong garam.

Semasa halotherapy, pesakit duduk dan berehat dalam kumpulan kecil atau secara individu, di dalam bilik garam kecil yang dipenuhi dengan garam dan partikel halus yang tersebar di udara. Setiap sesi adalah kira-kira satu jam lama. Untuk hasil yang berkekalan, rakyat perlu mempunyai 12-14 sesi berturut-turut, 3 atau 4 kali setahun, pada kos purata sebanyak $ 30 / sesi.

Bilik garam tiruan masih tidak boleh didapati secara umum bagi kebanyakan orang dan mahal, supaya terdapat keperluan untuk peralatan yang lebih mudah dan mudah didapati.

Pendekatan Seterusnya datang dari Romania, pada tahun 2002, apabila peranti pertama di rumah telah dibangunkan dan dianugerahkan dengan Pingat Perak di "Pameran Antarabangsa Reka Cipta - Geneva".

Peranti Salin dibangunkan untuk mengion udara dalaman dengan melepaskan udara paksa melalui penapis garam terhablur mikro. Dengan cara ini, di bawah 1 mikron dan ion negatif garam yang dilepaskan ke dalam udara dalaman, untuk bebas nafas mereka pada waktu malam.

Ini adalah di rumah peranti pertama yang menawarkan 7-8 jam pendedahan setiap hari, yang begitu banyak yang perlu dalam penyakit kronik. Peranti Salin pertama kali diimport dalam N-Amerika oleh Halosense Inc, sebuah syarikat Kanada, pada tahun 2005.

Kemudian 2002, satu lagi negara Eropah Timur, Hungary, datang dengan, peranti tangan mudah alih, yang mengandungi garam batu yang boleh menyampaikan aerosol garam dengan bernafas melalui mulut dan bernafas keluar melalui hidung.

Sejak itu, banyak model yang berbeza paip garam atau inhaler garam telah dibangunkan di seluruh dunia.

Ambil pendedahan masa yang singkat dan penglibatan langsung orang itu, alat-alat tangan adalah disyorkan, sahaja, dalam keadaan pernafasan ringan, atau pelengkap kepada peranti pendedahan yang lebih lama atau bilik garam.

Pada tahun 2008, seterusnya di rumah terapi garam peranti - salinizer ultrasonik Saltair - telah dibangunkan di Kanada, dengan Halosense Inc, cuba untuk memenuhi keperluan untuk peranti yang lebih mudah, murah dan berkesan.

Peranti Saltair menggunakan larutan garam dibuat dengan garam batu untuk meniru tepi pantai atau speleotherapy yang aerosol, betul-betul di keselesaan rumah anda.

Peranti ini mampu memberikan natrium klorida aerosol dengan zarah di bawah 2 mikron, majoriti bawah 1 mikron. Zarah-zarah ini dilepaskan ke dalam udara dalaman dan bebas bernafas pada waktu malam, menawarkan 7-8 jam pendedahan setiap hari.

Pendedahan yang lebih panjang, keputusan yang lebih baik dapat dicapai, jadi menggunakan peranti ini pada siang hari sebagai baik atau menggunakan lain-lain produk terapi garam pelengkap amat disyorkan.

Satu perkataan mengenai SALT

Natrium klorida, juga dikenali sebagai garam, garam batu atau garam karang mineral, adalah sebatian ionik formula NaCl. Natrium klorida adalah garam yang paling bertanggungjawab untuk kemasinan laut dan merupakan sebahagian daripada cecair kami, seperti darah, peluh dan air mata.

Garam adalah penting untuk kesihatan kita. Sekarang, anda mempunyai kira-kira 250 gram garam - kira-kira secawan satu - bekerja untuk menjaga anda hidup. Tanpa cukup itu, otot tidak akan mengecut, darah tidak akan mengedarkan, makanan tidak akan dihadam, dan hati tidak akan ditewaskan.

Kedua-dua unsur-unsur garam - natrium dan klorida - memainkan pelbagai peranan yang sangat penting dan penting dalam badan kita mengekalkan imbangan cecair kami, yang membawa oksigen dan nutrien.

Garam juga dikenali mempunyai bakteria, anti radang, mucolytic dan sifat-sifat hidrofilik. Dalam sistem pernafasan kita, garam membantu dalam membunuh bakteria, mengurangkan keradangan, mogok mukus dan humidifying mukosa pernafasan.

Kajian Klinikal

Peranti Salin mempunyai 4 kajian klinikal bagi:

- Asma dan Bronkitis kronik

- Alahan Rhinitis

- Otitis Media kanak

- Sistik Fibrosis

Apa kajian ini keadaan klinikal?

- Meningkatkan kualiti hidup pesakit, dengan bernafas lebih mudah dan mengurangkan kadar kemasukan ke hospital tahunan dan ubat gejala

- Tidak mempunyai risiko, adalah berpatutan dan disesuaikan dengan ruang hidup

- Kualiti tidur telah ternyata bertambah baik pada semua pesakit dikaji terdedah pada waktu malam

- Hidung tersumbat dan bersin telah ternyata bertambah baik pada 81.8%

- Sakit kepala sebagai sindrom yang telah bertambah baik dalam 50%

- Batuk adalah lebih cekap dan basah, dengan usaha yang lebih kurang dalam menghapuskan kahak

Banyak kajian klinikal tentang garam terapi / halotherapy disiarkan di PubMed.gov - Perpustakaan Negara AS Perubatan, dari Institut Kesihatan Kebangsaan.

Apa kajian ini keadaan klinikal?

• Halotherapy menghasilkan peningkatan negeri klinikal di kebanyakan pesakit dengan pelbagai jenis penyakit pernafasan.

• Halotherapy telah didapati berkesan dalam rawatan sinusitis bernanah akut dgn rahang tanpa tusukan. (Http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/13677023)

• Penambahan halotherapy dinaikkan pangkat pembetulan gangguan dan penambahbaikan sudah tentu bronkitis kronik. (Http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11210350)

• Halotherapy terbukti menjadi satu kaedah yang amat berkesan pada pesakit dengan bronkitis kronik - menggalakkan pembubaran lebih pesat manifestasi klinikal penyakit, memperbaiki indeks fungsi bolong paru-paru, meningkatkan toleransi kepada beban fizikal ...

• Halotherapy adalah disyorkan untuk digunakan pada pesakit yang mengidap penyakit paru-paru obstruktif kronik dengan tekanan darah tinggi atau penyakit jantung koronari.

Untuk maklumat lanjut, kajian klinikal dan testimoni klik pada asma semulajadi, rawatan COPD.

NB: Geran penulis mencetak semula kebenaran untuk memilih dalam penerbitan dan laman web selagi hak cipta dan undang-talian disediakan utuh dan artikel itu tidak digunakan dalam spam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar