Rabu, 11 November 2015

Home Pemulihan yang berkesan untuk bisul Kerja Yang

Home Pemulihan yang berkesan untuk bisul Kerja Yang

Rebus adalah sejenis penyakit kulit yang berlaku apabila bakteria staphylococcus menjangkiti folikel rambut atau kelenjar minyak. Bakteria yang memasuki badan melalui luka-luka kecil atau rekahan pada kulit. Pada mulanya kulit mendapat merah dan membentuk ketulan tender yang mungkin agak menyakitkan. Secara beransur-ansur sekaligus mengeras masuk ke bukit berkerak, tengah-tengah yang dipenuhi dengan sel-sel darah putih melawan jangkitan dan protein. Sel-sel darah putih dan protein menjadi berair dan secara kolektif dirujuk sebagai 'nanah. Jangkitan ini sering boleh menjejaskan tisu lebih dalam, mengakibatkan pembentukan bernanah. Kami kelopak mata, muka, leher, bahu, ketiak dan punggung adalah kawasan yang lebih terdedah kepada bisul. Mungkin ada beberapa jenis bisul. Jenis-jenis yang boleh dibincangkan seperti berikut.

1. Furuncle atau inas adalah bentuk yang teruk mendidih dengan bukaan berbilang. Ia berlaku apabila sekumpulan folikel rambut dijangkiti. Jenis ini boleh dikaitkan dengan seram sejuk atau demam.

2. jerawat cystic biasanya berlaku di kalangan remaja kerana jangkitan saluran minyak sesak.

3. Hidradenitis suppirativa berlaku apabila kelenjar peluh mendapat radang dan mengambil bentuk pelbagai abses. Ia biasanya berlaku pada ketiak atau pangkal paha, dan memerlukan pembedahan.

4. Pilonidal sista biasanya berlaku dalam lipatan punggung. Pada mulanya ia hanya satu folikel rambut radang yang menjadi lebih teruk disebabkan oleh tekanan yang dikenakan manakala seorang duduk untuk tempoh yang lama.

Punca Bisul

1. rambut tumbuh ke dalam boleh menyebabkan bisul
2. Penyerahan bahan-bahan asing pada kulit
3. Kerengsaan kulit akibat kesan bahan kimia.
4. Jangkitan pada kelenjar peluh dipasang
5. kebersihan Teruk
6. pemakanan Teruk
7. sistem imun terjejas akibat penyakit seperti kencing manis, kegagalan buah pinggang, hypogammaglobulinemia.
8. Di bawah kesan ubat-ubatan seperti cortisones, dan yang digunakan untuk kanser dan kemoterapi.

Pemulihan Rumah untuk Bisul

1. Satu boleh dikenakan penyelesaian bawang dan bawang putih jus pada mendidih. Ini akan membolehkan mendidih pecah terbuka dan akan menyebabkan nanah yang mengalir keluar.

2. Ia adalah baik untuk seseorang yang mengalami mendidih untuk mengambil secawan jus peria bersama-sama setengah sudu teh jus lemon. Ini membantu untuk memusnahkan bakteria.

3. Permohonan pes cendana sejuk pada mendidih melegakan kerengsaan.

4. pes yang diperbuat daripada krim susu, secubit kunyit, setengah sudu teh cuka boleh digunakan pada bisul. Ini melembutkan kulit dan membolehkan mudah penyaliran nanah.

5. serbuk kunyit mempunyai ciri-ciri antiseptik, dan boleh digunakan pada bisul.

6. Pemakaian pes direndam, biji jintan putih mendalam juga akan menyembuhkan bisul.

Bisul 7. basuh dengan air kelapa dan jus timun memberikan kelegaan daripada kerengsaan dan kesakitan.

8. Satu boleh rendam daun sirih dalam air suam sehingga ia melembutkan, kemudian kot daun dengan minyak kastor dan sapukan pada mendidih. Daun itu akan digantikan selepas setiap satu jam. Ini akan menyebabkan barah itu pecah dan akan mengeluarkan nanah.

9. Sekeping roti direndam dalam susu suam boleh digunakan secara langsung pada mendidih. Ini juga membantu menyembuhkan bisul.

10. Satu boleh berjemur di bawah 15 Margosa daun dalam 500 ml air dan rebus. Sebaik sahaja daun menjadi lembut, mereka boleh digunakan pada bisul. Ini adalah satu ubatan rumah yang berkesan.

11. Satu boleh rendam separuh biji karom sudu teh, beberapa bawang putih dihancurkan dalam 2 sudu besar minyak mustard dipanaskan. Seseorang perlu biarkan selama 10 minit dan tunggu hingga minyak bertukar merah. Kemudian satu boleh menapis minyak dan memohon pada mendidih.

12. Pengambilan makanan pedas perlu dikurangkan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar