Rabu, 11 November 2015

Pemulihan Rumah untuk jangkitan saluran kencing Itu Kerja

Pemulihan Rumah untuk jangkitan saluran kencing Itu Kerja

Jangkitan Saluran Kencing (UTI) adalah satu keadaan yang sangat menyakitkan yang disebabkan oleh jangkitan bakteria, yang menjejaskan pundi kencing, uretra, ureter dan dalam kes yang serius juga boleh menjejaskan buah pinggang. Wanita kebanyakannya menghadapi masalah UTI dalam pundi kencing dikenali sebagai Cystitis. Bakteria masuk melalui pembukaan uretra dan membiak dalam saluran kencing menyebabkan jangkitan ini. Rawatan penyakit ini bergantung kepada sejauh mana jangkitan. Rawatan cepat membantu dalam menyembuhkan penyakit ini dalam masa 3-4 hari, manakala beberapa minggu yang dikehendaki bagi penawar lengkap dalam kes-kes yang serius. Wanita kebanyakannya mengalami penyakit ini berbanding lelaki, dan ia kurangnya diperhatikan pada kanak-kanak.

Gejala

Jangkitan Saluran Kencing (UTI) biasanya didiagnosis oleh petanda yang berikut

1. Wanita merasakan sensasi yang terbakar ketika membuang air kecil.
2. keinginan kerap membuang air kecil
3. Darah dalam air kencing
4. air kencing Mendung dengan bau yang kuat
5. Demam panas disertai dengan loya dan muntah-muntah.
6. Sakit di bahagian belakang dan di bawah tulang rusuk.

Punca

Antara punca-punca penting UTI adalah

1. Penghantaran bakteria dari saluran penghadaman untuk uretra.
2. hubungan seks yang kerap.
3. Mempunyai pasangan seks berbilang.
4. Memanjangkan keinginan untuk membuang air kecil.
5. Mengandung dan menopaus adalah penyebab sebab lain UTI.

Home Pemulihan

Ubat rumah yang sangat berkesan dalam merawat jangkitan saluran kencing dalam keadaan yang sederhana. Jika gejala-gejala tidak reda dalam masa seminggu selepas permohonan ubat-ubatan rumah, adalah lebih baik untuk berunding dengan doktor.

1. Meningkatkan pengambilan Vitamin C mengambil jumlah yang mencukupi oren, anggur, gooseberry India atau jus limau. Ini mewujudkan persekitaran berasid dalam uretra dan menghalang pertumbuhan bakteria.

2. Pengambilan jus buah segar oleh wanita pada waktu pagi dan waktu malam adalah sangat bermanfaat yang mencegah dan merawat UTI.

3. Keju, produk tenusu, coklat dan makanan manis harus dielakkan untuk melambatkan pertumbuhan bakteria. Walaupun pemanis tiruan boleh memudaratkan dalam keadaan ini.

4. Mengaplikasikan mampatan panas melalui pad pemanas di bawah abdomen. Ini akan membantu dalam mengurangkan rasa sakit sedikit.

5. banyak minum air membantu mengepam keluar toksin daripada badan dan mengurangkan gejala-gejala UTI. Baking soda dicampurkan dengan air minuman yang membantu dalam membersihkan saluran kencing.

6. Jus cranberry segar juga kaya dengan Vitamin C, yang dianggap untuk menjadi yang terbaik dalam merawat UTI.

7. minum Marsh teh mellow merupakan ubat rumah yang sangat popular untuk rawatan ini. Ini adalah antiseptik dalam alam semula jadi dan membantu memusnahkan bakteria.

8. Pemakaian minyak pati Juniper, pokok teh, gaharu dan bergamot bermanfaat dalam merawat dan mencegah UTI.

1 komentar:

  1. thanks for sharing this wonderful article. We are the best At&t support,at&t wirless support, Contact at&t helpline,at&t customer care How to Contact at&t wirless support

    BalasHapus