Rabu, 11 November 2015

Rawatan Ayurveda dan Pemulihan

Rawatan Ayurveda dan Pemulihan

Ayurveda dikenali sebagai sains penyembuhan holistik yang terdiri daripada dua perkataan, Ayu dan Veda. Ayu bermakna kehidupan dan Veda bermakna pengetahuan atau sains. Jadi secara literal Ayurveda bermaksud sains kehidupan. Ayurveda adalah ilmu yang bukan sahaja berkaitan dengan rawatan beberapa penyakit tetapi ia adalah cara hidup yang lengkap. Rawatan Ayurveda telah diamalkan dari peringkat umur tetapi ia telah semakin diterima di banyak tempat di India dan juga di peringkat antarabangsa.

Prinsip Ayurveda

Dalam Ayurveda India (India adalah negara di mana Ayurveda bermula) Ayurveda diberikan kepada kami oleh nenek moyang kami. Ayurveda adalah kesihatan preventif, kuratif dan juga berkhasiat. Dua objektif prinsip Ayurveda ialah:

• Swasthyas swasthya rakshanam: Ia bermakna untuk memanjangkan jangka hayat dan menggalakkan kesihatan yang sempurna.
• Aturasya Vikár prashamanamcha: ia bermakna untuk membasmi penyakit dan masalah badan.

Untuk memahami rawatan ayurveda, ia adalah perlu untuk mempunyai idea tentang bagaimana sistem Ayurveda views badan. Parana adalah daya hidup asas dalam badan, juga terdapat dalam unsur-unsur.

Ayurveda terdiri daripada lima elemen asas yang mengandungi Vedas: tanah, air, api, udara dan eter. Unsur-unsur ini berinteraksi antara satu sama lain dan lebih dianjurkan di dalam tubuh manusia sebagai tiga kategori utama yang mengawal semua fungsi badan dikenali sebagai doshas. Tiga dos-telah dikenali sebagai vata, pita dan kapha. Dalam Ayurveda, biasanya penyakit dilihat sebagai keadaan ketidakseimbangan dalam satu atau lebih daripada doshas seseorang.

Rawatan ayurvedic

Semua rawatan Ayurveda yang dijalankan pada Arya Vaidya Chikitsalayam (hospital ayurveda) di bawah bimbingan pakar-pakar perubatan berpengalaman dan juga pakar terapi terlatih. Antara rawatan adalah seperti berikut:

• Abhyangam: Ia adalah satu aplikasi minyak di kepala dan badan diikuti dengan urutan lembut badan oleh ahli terapi yang terlatih. Dalam rawatan ini pesakit itu di atas meja dan penting untuk mengambil masa tujuh kedudukan seperti duduk, berbaring di belakang dan sampingan dan lain-lain Ia dilakukan sebagai rawatan tunggal dan sebagai persediaan bagi atau bersama-sama dengan rawatan utama.

• Pichu: Pichu adalah sebuah aplikasi minyak luar yang adalah lebih kepada Abhyanga Ia dilakukan hanya untuk bahagian yang terjejas, seperti kepala, dan pinggang. Kain kapas kering saiz tapak tangan itu diambil dan lubang yang dibuat di tengah-tengah kain yang dilipat untuk mencurahkan minyak secara berkala. Tempoh rawatan yang berbeza mengikut keadaan dan rawatan sepanjang yang ia dilakukan.

Terdapat banyak manfaat Ayurveda untuk seseorang. Ia adalah alternatif yang baik bagi mereka yang bosan dengan ubat-ubatan yang sama dan ingin mencuba rawatan baru dan cekap.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar