Selasa, 10 November 2015

Masalah cirit-birit

Masalah cirit-birit

Apabila seseorang mendapat terjejas oleh cirit-birit, dia pas luar lebih daripada jumlah biasa najis yang terlalu dalam frekuensi yang tidak normal. Semasa musim panas, peluang untuk peningkatan cirit-birit pancarongga.

Cirit-birit yang kronik boleh menyebabkan dehidrasi yang melampau dalam badan. Ia menyebabkan ke dalam kekurangan cecair dalam badan yang membawa kepada gangguan dalam fungsi normal badan. Cirit-birit kronik perlu dirawat pada masa terutamanya jika ia telah memberi kesan kepada anak-anak kecil dan orang tua.

Cirit-birit boleh berlaku disebabkan oleh beberapa jenis jangkitan di dalam badan tetapi bentuk kronik berlaku hanya disebabkan oleh gangguan yang tidak teratur atau luar biasa usus. Tempat-tempat yang tidak bersih mengalami lebih banyak kes pesakit cirit-birit. Lebih-lebih lagi kenalan rapat dengan haiwan atau orang dengan perkara najis juga boleh menyebabkan ke dalam masalah cirit-birit.

Dalam penyakit ini, jangkitan bakteria berlaku dalam badan akibat pengambilan makanan tercemar dan air. Walaupun terdapat virus-virus tertentu yang menyebabkan cirit-birit. Selain itu terdapat beberapa jenis produk makanan yang ramai orang tidak dapat dihadam dengan baik yang menyebabkan senak yang teruk. Kepekaan terhadap ubat-ubatan tertentu juga boleh menjadi sebab untuk berlakunya cirit-birit.

Pelbagai gejala cirit-birit bengkak, darah dalam najis, perut yang belum diselesaikan, pengecutan otot, dehidrasi, demam, sakit di bahagian abdomen dan kelesuan.

Orang tua atau kanak-kanak yang terlibat dengan cirit-birit perlu diberi elektrolit atau larutan ORS untuk menambah kehilangan bendalir dalam badan. Walaupun penyelesaian seperti di rumah sendiri disediakan daripada gula, garam dan air juga boleh diberikan untuk menormalkan badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar